W dzisiejszym artykule podsumujemy najważniejsze informacje na temat akumulatorów VRLA (Valve Regulated Lead). Czym są? Jakie są dostępne rodzaje i zastosowanie? Dlaczego i kiedy warto zdecydować się na zakup? Odpowiedzi na te i podobne pytania znajdziecie poniżej. Zapraszamy!
Akumulatory VRLA – podstawowe informacje.
Na początek warto podsumować czym charakteryzuje się ten rodzaj akumulatorów. Podpowiedzią jest skrót VRLA, w którym poszczególne litery oznaczają: V – valve (zawór działający automatycznie), R – regulated (ciśnienie w akumulatorze reguluje się automatycznie), L – lead (płyty akumulatora, wykonane są ze związków ołowiu), i A- od acid (kwas siarkowy pełniący rolę elektrolitu). A zatem VRLA to szczelny bezobsługowy akumulator. Posiada zaworki umożliwiające odprowadzenie nadmiaru gazów powstających w czasie przeładowania akumulatora i wykonuje się go w dwóch technologiach:
- akumulator AGM, w którym elektrolit zamknięty jest w separatorze z włókninowej maty szklanej (zabezpieczony przed wylaniem),
- akumulator – GEL – żelowy, w którym elektrolit jest w postaci żelu składającego się z krzemionki i kwasu siarkowego.
Akumulatory VRLA o dużych pojemnościach wykorzystywane są jako akumulatory buforowe w systemach zasilania awaryjnego, systemach alarmowych, zasilaczach UPS,
do zasilania dodatkowych urządzeń np. w przyczepach kempingowych, samochodach ciężarowych oraz w magazynach energii czerpanej z odnawialnych źródeł (fotowoltaika, solary, małe elektrownie wiatrowe itp.). Akumulatory o mniejszych pojemnościach stosuje się z kolei głównie do rozruchu lub zasilania aut z systemem start-stop lub bogatym wyposażeniem dodatkowym, motocykli, skuterów, czy urządzeń medycznych. Oczywiście wybór akumulatora jest uzależniony od indywidualnych potrzeb. Aby dobrze go wybrać, warto wiedzieć jak działa.
Jak działa akumulator VRLA?
Bateria VRLA jest akumulatorem rekombinowanym. Tlen wytwarzany na płytach dodatnich wszystkich akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest pochłaniany przez płytę ujemną. To hamuje wytwarzanie wodoru na płycie ujemnej. Zamiast tego produkowana jest woda, która zatrzymuje wilgoć w akumulatorze. Przy tej okazji warto pamiętać, że nie wymaga on podlewania i nie należy go otwierać. Zatruwałoby to baterię dodatkowym tlenem z powietrza i mogłoby unieważnić gwarancję urządzenia. Wspomnieliśmy wyżej o dwóch rodzajach – żelowych i AGM. Jakie są ich główne różnice?
Oba są bateriami rekombinowanymi. Oba są rekombinowane, uszczelnione zaworami regulowanymi (SVR) – kwasowo-ołowiowymi regulowanymi zaworami. Zarówno akumulatory AGM, jak i żelowe są uważane za „bezkwasowe”. W akumulatorze żelowym elektrolit nie płynie jak normalna ciecz, ma bardziej zawiesistą. Podobnie jak akumulatory z elektrolitem żelowanym, akumulatory zaabsorbowane są również uważane za odporne na rozlewanie – cały płynny elektrolit jest uwięziony w podobnym do gąbki materiale separatora z matowego włókna szklanego. Stan akumulatorów żelowych i AGM „bezkwasowy” chroni płytki podczas ciężkich głębokich rozładowań. Akumulator żelowy jest bardziej wygłodzony, co zapewnia lepszą ochronę płytce; dlatego lepiej nadaje się do zastosowań z bardzo głębokim rozładowaniem. Akumulatory bezobsługowe wykonane w technologii AGM (Absorbe Glass Mat) stosowane są tam, gdzie potrzebne są jednostki zasilające całkowicie szczelne. W akumulatorach AGM elektrolit zamknięty jest w separatorze z włókninowej maty szklanej, dzięki czemu zabezpieczony jest przed wylaniem. Zastosowanie maty szklanej wpływa także na zwiększenie trwałości urządzenia w pracy cyklicznej, zapewniając wydajność prądu rozruchowego i umożliwiając pracę akumulatora pod zwiększonym ciśnieniem. Co więcej, akumulatory te nie wymagają stawiania w pozycji poziomej, lepiej od tradycyjnych odprowadzają ciepło i są bardziej odporne na wstrząsy i wibracje.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Akumulator żelowy ma nieco gorsze parametry wydajnościowe – mniejsza ilość energii z jednostki wagi czy też objętości w stosunku do akumulatora AGM o takich samych gabarytach. Jednocześnie większa masa i objętość korzystnie wpływa na zdolność odprowadzania ciepła i daje przewagę nad akumulatorami AGM. Akumulatory bezobsługowe produkowane są jako pojedyncze ogniwa 2V ale najczęściej są łączone w zestawy po 6 ogniw – popularny akumulator 12V, taki jak w samochodzie czy też małym zasilaczy UPS. Akumulatory żelowe można łączyć szeregowo dla uzyskania większego napięcia a następnie takie zestawy akumulatorów łączyć równolegle dla uzyskania większej pojemności. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie zestawów o mocach ponad 1000 Ah i napięciu kilkuset woltów, ważących blisko 10 ton. Daje to naprawdę spore możliwości.
Przy projektowaniu i budowie pomieszczenia akumulatorów warto zadbać o zapewnienie odpowiednich warunków otoczenia oraz parametrów pracy. Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie stałej temperatury w granicach 20 stopni. To oczywiście nie wszystko o co warto zadbać i o czym warto pamiętać przy zakupie akumulatora. O całą resztą dopytaj naszych specjalistów! W AL Projekt nie tylko masz możliwość zakupu akumulatora w technologii VRLA, w wykonaniu AGM oraz GEL od największych światowych producentów, ale masz też możliwość omówienia wyboru z doświadczonym konsultantem. Pomożemy wybrać odpowiedni sprzęt – skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o szczegółach!